Den kinesiska trädgården har kallats ett tyst poem. Det viktiga är inte alltid vad man ser utan vad man inte ser. Här ska man vandra som i en målning där den målade rullen utvecklas framför en och genast rullar ihop sig efteråt så att man ständigt är i ett rum, i nuet. Varje trädgårdsrum är en liten värld för sig och hela trädgården återskapar kosmos på en mycket liten yta.
Den kinesiska trädgården består av berg, vatten, växter och byggnader – och byggnaderna är lika mycket trädgård som växterna och det andra. Blommorna förtjusar, men aldrig i mångfald utan genom sin utsökta skönhet i ett enda exemplar som man kan beundra.
Den kinesiska trädgården är också byggd för alla årstider, väderlekar och sinnesstämningar – den är helt enkelt en trädgård att ta goda idéer från och förtrollas av.
Föreläsare Elisabeth Svalin Gunnarsson är kulturvetare, skribent och fotograf med särskilt intresse för trädgård, arkitektur, kyrkobyggnader och talekonst. Hon skriver böcker om kulturhistoria och trädgård.