”2003 startade jag Trädgårdsakademin AB för att jag insåg att det fanns ett behov av trädgårdskurser på distans när jag arbetade med utbildningar vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Alnarp. Nyckelorden i mitt arbete med Trädgårdsakademin är kunskap och inspiration – till nytta och glädje för alla oss som gärna har det grönt och skönt i vår vardag. Varje dag möter jag ett stort intresse för trädgård och en stark törst efter kunskap om hur växter fungerar och kan användas.”
Anette, när vaknade ditt intresse för trädgård?
– Jag hade precis lärt mig läsa och lånade boken ”Linnea planterar”, Christina Björks och Lena Anderssons underbara bok om den lilla flickan Linnea, som pysslar och gör egna små odlingar. Jag blev frälst! Som nyfiken sexåring gjorde jag sedan själv alla odlingsexperiment som fanns i boken. Många besök på biblioteket blev det, men till slut fick jag boken i julklapp av mamma och pappa.
I samband med att jag fick mitt första barn kändes det viktigt för mig att hitta en yrkesroll där jag kunde kombinera mitt ”gamla” intresse för odling och växtkunskap i teori och praktik, inomhusarbete och utomhusarbete, experimentlusta och kreativitet. När jag hade funderat färdigt blev valet enkelt – jag ville arbeta med trädgård.
Så du bestämde dig för att bli hortonom?
– Ja, jag ville som sagt arbeta med trädgård och upptäckte hortonomutbildningen vid lantbruksuniversitetet i Alnarp. Här fanns många valmöjligheter och framförallt det fokus på jord, odling och växter som jag sökte. Så småningom valde jag odling av frukt och bär, tillsammans med ekonomi och efterskördshantering. Alnarp var en helt fantastisk tid med en grundlig utbildning. Och finns det något bättre än att lära sig mer om sådant som man redan har ett stort intresse för? Jag tror inte det.
Efter min hortonomexamen har jag fortsatt studera parallellt med mitt arbete – bland annat har jag en utbildning vid KLC School of Design i London – mest för att jag kände att jag saknade designdelen i min examen, men också för att jag ville lära mig mer om trädgård ur olika perspektiv. Nej, man blir aldrig fullärd!
Var det där någonstans du kom på tanken att föra kunskapen vidare, till andra människor som också hade ambitionen att ”lära sig mer”?
– Idén kom när jag arbetade som utredare för trädgårdsingenjörsutbildningen vid Alnarp. Jag insåg att det fanns ett stort intresse för utbildning och fortbildning inom både trädgårdsdesign och trädgårdsodling. Men jag kunde också konstatera att det inte fanns något som riktigt mötte upp detta intresse.
Under den här tiden var distansutbildning på uppgång och jag såg en möjlighet att kombinera utbildningsbehovet med det här nya sättet att lära ut. Distansutbildning gör att man kan fortsätta med sitt ordinarie arbete och bo kvar hemma, vilket gör det lättare att få vardagsliv och studier att gå ihop.
Och massmedia har hjälpt till att öka uppmärksamheten kring trädgårdsdesign och trädgårdsodling?
– Det kan man lugnt säga. Bara de senaste åren i trädgårdsbranschen har jag sett en otrolig ökning av intresset. Och dagligen möter jag en stor nyfikenhet på hur man planerar sin trädgård och hur växterna kan användas.
Och nu har du drivit Trädgårdsakademin i närmare 20 år?
– Ja, tiden rusar iväg. Och vi får fler och fler deltagare till våra utbildningar. Vi har också många som återvänder till oss år efter år, vilket förstås är roligt. Med Trädgårdsakademin får jag nytta av allt mitt kunnande vad gäller trädgård – från design och odling till ekonomi och kvalitet. Jag och mina medarbetare gör vårt allra bästa för att våra kunskaper ska komma alla som vill lära sig mer om trädgård till godo!